Vi har föreställningar om länder vi aldrig besökt. Fördomar om folkslag vi aldrig träffat. Som att tyskar är grundliga, fransmän amorösa och amerikaner högljudda. Medelvägens estetik. Sverigebilder i USA är den första vetenskapliga studie som undersöker bilden av Sverige och svenskar i Amerika. I fokus står hur Sverigebilden formats av film, fotografi, bildkonst, design, reklam och arkitektur under mer än 300 år. Resan längs Medelvägens estetik tar oss från de första svenska timmerstugorna i Delaware på 1600-talet till nutidens ”svenska” varumärken och signaturer som IKEA, Volvo, Saab, Swedish Modern, Greta Garbo, Ingmar Bergman, vikingen, synden m.fl. I stereotypernas värld är saker inte alltid som man tror. Inte ens Sverigebilden.
Medelvägens estetik utförde jag som gästforskare vid University of Kansas 2001-3 och University of Minnesota 2005-6.
Boken är i två volymer om sammanlagt 970 sidor, isbn 978 91 7844 773 2